Klockren UF-vinnare av årets bästa Årsredovisning - KPMG Sverige

Klockren UF-vinnare av årets bästa årsredovisning

Klockren UF-vinnare av årets bästa Årsredovisning

Förra veckan samlades årets UF-deltagare på SM i Stockholm, där flera efterlängtade pris delades ut - inte minst årets årsredovisning för UF 2018. Vinnarna blev Ren Tvål UF, med sin noggranna och väl genomförda årsredovisning.

Ren Tvål UF

Grundarna bakom Ren Tvål UF Olivia Berg, Marcus Ingholm och Louise Olsson Wåhlin. I sällskap av Patrik Anderbro, partner och chef för SME på KPMG.

Intervju med stjärnorna bakom Ren Tvål UF

Hur känns det att vinna pris för årets bästa Årsredovisning?
Det känna väldigt kul och överraskande! Vi blev ju klara med UF-arbetet i höstas och hade lagt det lite bakom oss – så det blev extra kul att bli påminda om det nu innan vi slutar skolan.

Varför tror ni att ni vann?
Vi har varit väldigt noggranna och tydliga med vår redovisning under hela UF-året vilket vi tror syns i årsredovisningen. Samtidigt ville vi även att årsredovisningen skulle vara lite personlig och fånga känslan av företaget. Vi valde ett typsnitt som liknar en skrivmaskin och inkluderade både monter- och produktbilder med en rustik känsla – vilket går i linje med företaget i sin helhet.

Berätta om er affärsidé
Vi tillverkade hemmagjorda tvålar av ekologiska och hudvänliga produkter. Vårt mål var att få produkten att kännas lyxig och exklusiv, samtidigt som den ska upplevas äkta och hemmagjord.

Hur har ert ekonomiska arbete sett ut under UF-tiden?
Vi använde oss av redovisningsprogrammet Edison, där vi bokförde alla händelser under hela räkenskapsåret. Vi skrev även ut balansräkningen och resultatrapporten med jämna mellanrum för att stämma av hur vi låg till i förhållande till budgeten.

Vilka har varit era främsta lärdomar under UF-tiden?
Att driva ett UF-företag är en stor lärdom i sig. Med det kommer ansvarstagande, personlig utveckling och möjligheter att knyta kontakter med näringslivet här i Torsby.

Vad är era bästa tips till UF-eleverna som gör sin Årsredovisning nu?
Vårt främsta tips är att vara noggrann med redovisningen under hela året och ha det som en del av det löpande arbetet med UF. Kom ihåg att göra årsredovisningen lättläst och tydlig, så vem som helst kan ta del av den. Och addera gärna bilder så den sticker ut och speglar just ert företag.

UF KPMG

Want to do business with KPMG?

Offertförfrågan