‘Hoe esthetische aantrekkingskracht milieuvriendelijk gedrag beïnvloedt’ is de titel van de afstudeerscriptie waarmee Willem Grefkens dit jaar de George Molenkamp duurzaamheidsprijs wint. De Universiteit van Amsterdam (UvA) en KPMG hebben deze prijs voor het vijfde achtereenvolgende jaar uitgereikt tijdens een ceremonie in het Tuschinski theater in Amsterdam in de namiddag van 8 oktober 2021.

De afstudeerscriptie van Grefkens draagt bij aan de effectiviteit van duurzame campagnes gericht op verschillende type consumenten. Zo laat Grefkens in zijn scriptie zien dat het tonen van verwoeste natuur zoals een gekapt regenwoud meer indruk maakt op consumenten die behoudend zijn, kiezen voor veiligheid en het beschermen van wat er is, dan bij mensen die vooral gericht zijn op groei en nieuwe dingen met alle risico’s van dien. Behoudende personen voor wie veiligheidsbehoeften overheersen, worden sterker beïnvloed met beelden van natuurschade dan consumenten die risico’s nemen en groei aanjagen. Wanneer er daarentegen foto’s van esthetisch fraaie natuur wordt getoond zoals een idyllisch strand of een mooi bos, bestaat er nauwelijks verschil tussen de eerder genoemde type consumenten. Het effect van de boodschap is in dat geval vooral afhankelijk van de context.

De jury roemde de praktische relevantie, algehele kwaliteit, het ambitieniveau, zijn online experimenten en de aandacht voor het belang van duurzaamheid in deze scriptie. Grefkens studeert af aan de Consumer Marketing faculteit van de UvA. Naast veel eer en aandacht ontvangt Grefkens € 1.000,- met deze award.

Als één van de wereldwijde pioniers op milieumanagement en milieu-auditing is voormalig KPMG partner George Molenkamp in maart 2021 benoemd tot officier in de orde van Oranje Nassau. Deze koninklijke onderscheiding kreeg hij voor zijn enorme inzet voor meer transparantie van multinationals over hun bedrijfsvoering rondom duurzaamheid en milieuverslaglegging. Tot ver na zijn pensioen in 2007 heeft Molenkamp als hoogleraar aan de UvA en schrijver van het handboek milieu-auditing en environmental management systems (EMS) zich actief ingezet voor een duurzame samenleving. De George Molenkamp duurzaamheidsprijs is vijf jaar geleden opgericht ter ere zijn van inzet.

De jury van de George Molenkamp award bestaat uit Jolande Sap, voormalig GroenLinks politicus en lid van de Raad van Commissarissen van KPMG, Sofiya Koba van Faculteit Studenten Council van de UvA, Bernd Hendriksen, Lecturer aan de UvA en ondernemer in duurzaamheid, en Jerwin Tholen, Partner Sustainability bij KPMG.

Over KPMG Nederland

Sinds 1917 biedt KPMG hoogwaardige dienstverlening aan op het gebied van accountancy en bedrijfsstrategisch advies. Wij ondersteunen organisaties bij het nemen van weloverwogen besluiten en het excelleren in de wereld van vandaag en morgen. Dat doet KPMG vanuit de gedachte dat vooruitgang pas echt loont als dat goed is voor mens en maatschappij. ‘People-driven progress’ is onze kijk op vooruitgang en de manier waarop wij met onze dienstverlening waarde toevoegen voor klanten. Bij KPMG in Nederland zijn 3600 professionals werkzaam vanuit twaalf kantoren. Ons hoofdkantoor is gevestigd in Amstelveen. KPMG Nederland maakt deel uit van een internationaal netwerk van zelfstandige KPMG-kantoren dat wordt geleid vanuit Canada.