Met 495 bedrijfsfusies en -overnames is Nederland in de eerste helft van 2021 wereldwijd het land waar de grootste toename van het aantal bedrijfsdeals heeft plaatsgevonden. Er is sprake van een stijging van 55% in vergelijking tot dezelfde periode van 2020. De wereldwijde toename kwam niet verder dan 42%. Ook de financiēle waarde van de bedrijfsovernames en fusies is in ons land flink gestegen in de eerste zes maanden van dit jaar ten opzichte van dezelfde periode in 2020. Wereldwijd zijn totaal 11.756 bedrijfsovernames afgesloten volgens de halfjaarlijkse KPMG-inventarisatie.

Noord-Amerika neemt het voortouw met fusies en overnames gefinancierd door private equity investeerders. Bij 43% van de Amerikaanse bedrijven is er sprake van participatie via private equity waar dat in de tweede helft van 2020 nog 37% was. In ons land is het aandeel private equity gerelateerde bedrijfsovernames gelijk gebleven met gemiddeld 34%.

Zowel in Europa als in Nederland blijft de technologiesector veruit favoriet voor bedrijfsovernames. In de eerste helft van dit jaar werden 900 Europese bedrijfsdeals afgesloten in deze branche. Bekende voorbeelden zijn de verkoop van softwarebedrijf Unit4 aan TA Associates en Partner Group en de overname van het Amerikaanse Sparkpost door het Amsterdamse techbedrijf Messagebird. Ook de mediasector zit in de lift. Het samengaan van RTL Nederland en Talpa Networks was één van de meest spraakmakende fusies in de eerste helft van 2021.

Naar verwachting zal 2021 eindigen met een nieuw wereldwijd record aan fusie- en overnameactiviteiten.

Aantal Nederlandse fusies en bedrijfsovernames in het afgelopen decennium:

“De coronacrisis is ongetwijfeld een nieuwe katalysator geweest voor verdergaande digitalisering. Dat zien we terug in het overnamelandschap. We zien bovendien steeds meer bedrijfsfusies en -overnames waarbij zowel technologie als duurzaamheid een belangrijke drijfveer zijn,” vertelt Danny Bosker, partner Mergers & Acquisitions bij KPMG.

Fusie- en overnamediensten van KPMG

Met meer dan 14.500 experts is KPMG wereldwijd marktleider op het vlak van zogeheten merger & acquisition diensten. In 2020 sloot KPMG zo’n 500 bedrijvendeals waarmee de wereldwijde koppositie verder is versterkt.

Rapport

Meer informatie kunt u vinden in het KPMG Deal Activity Update rapport.

Meer informatie

Neem voor meer informatie contact op met Jolanda Peek, 06-5232 7513 of per e-mail