De investeringen in fintech, technologische vernieuwing in de financiële sector, zijn in de laatste zes maanden van dit jaar wereldwijd fors gestegen. In het tweede halfjaar van 2020 werd voor een bedrag van $ 71,9 miljard in fintech geïnvesteerd. Dat is ruim 50% meer dan het bedrag van $ 33,4 miljard dat in de eerste zes maanden van vorig jaar werd uitgegeven. Desondanks kwamen de totale investeringen vorig jaar met een bedrag van $ 105 miljard lager uit dan in 2019. In dat jaar werd voor $ 168 miljard geïnvesteerd. Ondanks onzekerheid als gevolg van de verkiezingen was de Amerikaanse markt goed voor $ 76 miljard aan fintech-investeringen, meer dan 70% van de totale wereldwijde investeringen. De totale fintech investeringen in de EMEA-regio daalden van $ 61,5 miljard in 2019 naar $ 14,4 miljard in 2020. Dit blijkt uit de Pulse of Fintech, een onderzoek dat KPMG iedere zes maanden uitvoert naar de wereldwijde investeringen in fintech. In Europa kwamen de grootste investeringen terecht bij paymentbedrijven en ‘challenger’ banken. Het Zweedse Klarna, het Poolse Polskie ePlatnosci en het Britse Revolut waren elk goed voor investeringen van meer dan $ 500 miljoen. “De wereldwijde pandemie heeft de interesse voor het betalingsverkeer in het algemeen en alternatieve vormen van betaling in het bijzonder duidelijk doen toenemen”, zegt Paul Koetsier van KPMG Fintech Advisory. Koetsier: “Challenger banken komen ook steeds meer in de belangstelling van investeerders omdat zij in toenemende mate opschalen en steeds concurrender worden. Niet alleen in Europa, maar ook wereldwijd. Ook buiten Europa nam de belangstelling dan ook toe. In de Verenigde Staten werd $ 1,3 miljard geïnvesteerd in Paya en $ 530 miljoen in Chime. In de tweede helft van vorig jaar werd bovendien $ 200 miljoen geïnvesteerd in STC Pay en dLocal, waarmee de eerste ‘unicorns’ in Saoedi-Arabië en Uruguay een feit waren.”

‘Corporates’ genoodzaakt tot inhaalslag

Gezien de toenemende vraag naar digitale betalingen, contactloze betalingen en e-commerceplatforms, voorziet Koetsier dat fintech-investeringen tot ver in 2021 op stoom zullen blijven. Koetsier: “Het is opvallend dat vooral grote ‘corporates’ zich meer en meer op de markt roeren. Wereldwijd waren bedrijven vorig jaar goed voor $ 21 miljard aan fintech investeringen. De komende jaren zullen de bedrijfsinvesteringen alleen maar toenemen. Steeds meer ondernemingen worden mede door Covid-19 gedwongen om te investeren in nieuwe technologieën en het versnellen van hun digitale transformatie. Naast oplossingen voor ‘payments’ en nieuwe platformmodellen zullen ook B2B-oplossingen bij investeerders steeds hoger op de agendea komen. Concreet gaat het dan om ‘embedded finance’ en de 'koop nu, betaal later'-oplossingen. Ook blockchain-oplossingen komen meer en meer op de radar van investeerders, nu op blockchain-gebaseerde oplossingen steeds meer gemeengoed worden.”

Forse groei van beursgangen

Koetsier verwacht dat het aantal beursgangen dit jaar fors zal toenemen. Koetsier: “Gezien de sterke waarderingen die technologiebedrijven krijgen op de openbare markten, zal de exit-activiteit dit jaar aanzienlijk toenemen, vooral in termen van IPO's. Dit jaar zagen wij al een aantal unicorn fintechs die naar de beurs wilden. We zullen over de hele linie ook een opleving in fusies en overnames gaan zien, nu kleinere fintechs consolideren en gevestigde bedrijven kansen zien om hun inspanningen op het gebied van de digitale transformatie te versnellen. En ook de grotere fintech bedrijven ruiken kansen om door middel van fusies en overnames te groeien. Wereldwijd zullen bovendien nieuwe markten voor fintech ontstaan. Hoewel de Verenigde Staten de markt blijft domineren, zullen er nieuwe fintech-hubs ontstaan, vooral in Centraal- en Noord-Azië en Zuid-Amerika. ‘Crypto-activa’ zullen bovendien steeds vaker de boventoon gaan voeren. De snelle ontwikkeling van digitale grootboektechnologieën, de opkomst van ‘stablecoins’, cryptomunten met een relatief vaste waarde, en de toenemende belangstelling voor de digitale valuta van centrale banken gaan zorgen voor ongekende mogelijkheden in het grensoverschrijdende betalingsverkeer.”

Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039