KPMG: “Europese voetbalclubs zien marktwaarde spelers fors dalen door corona crisis”

Europese voetbalclubs zien marktwaarde spelers dalen

De Europese voetbalclubs zien de waarde van hun belangrijkste spelers fors dalen als gevolg van de corona crisis. Als gevolg van het stilleggen van de tien Europese competities zien de clubs in de verschillende liga’s de marktwaarde van hun spelers in het meest gunstige scenario afnemen met met € 6,6 miljard, een daling van bijna 18% vergeleken met de marktwaarde in februari, vóór het uitbreken van het coronavirus in Europa.

Gerelateerde content

Marktwaarde spelers daalt fors

Dat is het scenario waarbij de wedstrijden in de Europese voetbalcompetities na de crisis achter gesloten deuren worden hervat. In het meest ongunstige geval, het niet uitspelen van de competities, loopt de totale financiële schade als gevolg van het dalen van de marktwaarde op tot bijna € 10 miljard, een daling van ruim 26%. Dit blijkt uit een analyse van KPMG’s Football Benchmark. In beide scenario’s leiden de grootste vijf Europese competities, de Premier League, La Liga, de Bundesliga, de Serie A en La Ligue, de grootste financiële schade. In het meest gunstige geval € 5,6 miljard en in het meest ongunstige geval € 8,5 miljard.

Sterkste daling in Premier League

Uit het onderzoek van KPMG blijkt dat er in februari nog 15 voetballers actief waren in de Europese competities met een waarde van meer dan € 100 miljoen. In het meest gunstige scenario zijn dat er straks nog elf en in het meest ongunstige scenario acht. De Engelse Premier League die de grootste marktwaarde vertegenwoordigt van alle Europese competities, ziet die waarde ook het sterkst dalen, € 1,8 miljard versus € 2,7 miljard. De mogelijke daling van € 2,7 miljard is meer dan de huidige marktwaarde van de spelers in de Turkse Süper Lig, de Belgische Jupiler Pro League en de Portugese Liga bij elkaar. “De verstoring van het voetbalseizoen als gevolg van het coronavirus heeft zeer ingrijpende gevolgen voor de marktwaarde van Europese topspelers”, zegt Paul Adriani van KPMG’s Sports Analytics Practice. Adriani: “De Europese voetbalcompetities en vooral de topclubs worden geconfronteerd met een ongekende crisis die hun financiële positie keihard raakt. Zonder live voetbal missen zij het grootste deel van hun inkomsten. Een aantal clubs heeft dan ook liquiditeitsproblemen, worstelt met het betalen van schulden te betalen en is niet langer in staat te investeren. Bij een aantal clubs is de waarde van de spelers inmiddels gedaald onder het bedrag waarvoor zij op de balans staan. Dat betekent dat zij forse verliezen moeten nemen.”

Naar een kopersmarkt

De van oudsher traditionele 'verkopersmarkt', waar verkopende clubs in veel gevallen in staat waren om de verkoopprijzen van hun spelers te bepalen, gaat volgens Adriani door de corona crisis ook plaats maken voor een 'kopersmarkt'. Adriani: “Dat betekent dat sommige tot nu toe minder financieel daadkrachtiger clubs als gevolg van de huidige financiële situatie bij andere clubs in staat zullen zijn spelers tegen een geringer bedrag over te nemen dan in de laatste transferperiode. In de komende transferperiode zullen dan ook minder spelers verkocht of gekocht worden, ook al omdat spelersmakelaars en clubs moeite zullen hebben om een mogelijke overgang naar een andere club af ter ronden binnen de naar verwachting aangepaste transferperiode. Dit geldt ook voor jonge talentvolle voetballers, die aan de ene kant eerder een kans krijgen op een debuut in het eerste elftal, omdat er minder transfers plaats vinden. Aan de andere kant is de kans op een contract bij de club waar zij spelen kleiner geworden vanwege de financiële situatie.”

Ethische barriere om te investeren

Adriani constateert overigens dat niet alle clubs op dezelfde manier door de coronacrisis worden geraakt. Adriani: “Financieel sterke clubs die voldoende liquide zijn kunnen het hoofd boven water houden. Clubs die in sterke mate afhankelijk zijn van de inkomsten uit wedstrijden en de verkoop van spelers komen duidelijk in zwaar weer terecht en worden gedwongen spelers onder hun marktwaarde te verkopen. Vooral clubs die afhankelijk zijn van de handel in spelers worden dus geraakt. Daarnaast speelt duidelijk een ethisch aspect. Clubs zullen zich door het sentiment onder hun supporters geremd voelen om forse investeringen te doen in spelers. Als gevolg van de torenhoge zorgkosten die de pandemie met zich meebrengt, het grote aantal sterfgevallen en de immens hoge werkdruk bij het zorgpersoneel zou het investeren in spelers bij fans kwaad bloed kunnen zetten.”

Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039

© 2020 KPMG N.V., registered with the trade register in the Netherlands under number 34153857, is a member firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International Cooperative ('KPMG International'), a Swiss entity. All rights reserved. KPMG International Cooperative ('KPMG International') is a Swiss entity. Member firms of the KPMG network of independent firms are affiliated with KPMG International. KPMG International provides no client services. No member firm has any authority to obligate or bind KPMG International or any other member firm vis-à-vis third parties, nor does KPMG International have any such authority to obligate or bind any member firm.

Neem contact met ons op

Wilt u een offerte van ons ontvangen?

loading image Offerteaanvraag (RFP)