KPMG: “Duitse Bundesliga belangrijkste kweekvijver voor waardevolle voetballers”

Bundesliga belangrijkste kweekvijver voor voetballers

Gerelateerde content

De Duitse Bundesliga groeit meer en meer uit tot een kweekvijver voor talentvolle voetballers die hun marktwaarde in korte tijd fors zien stijgen. Uit de halfjaarlijkse Football Benchmark van KPMG naar de marktwaarde van topvoetballers blijkt dat vijf spelers die actief zijn in de Bundesliga deel uitmaken van de ranglijst van tien spelers die hun marktwaarde de afgelopen drie maanden het meest hebben zien stijgen.

Erling Haaland (Borussia Dortmund), Timo Werner (RB Leipzig), Jadon Sancho (Borussia Dortmund) en Marcus Thuram (Borussia M’gladbach) zagen hun marktwaarde de afgelopen maanden met € 20 miljoen en meer toenemen. Achraf Hakimi (Borussia Dortmund) steeg € 17 miljoen in waarde. De ranglijst van spelers die hun waarde in de afgelopen drie maanden het meest hebben zien stijgen wordt aangevoerd door Laurato Martinez. De waarde van de spits van Inter Milan en Argentinië steeg met € 31 miljoen en bedraagt nu € 75 miljoen.

Contractduur en leeftijd medebepalend

“Hoewel de Bundesliga slechts één speler heeft in top 10 als het gaat om de meest waardevolle spelers van dit moment, Jadon Sancho met € 139 miljoen, is het duidelijk dat de Duitse competitie zich meer en meer manifesteert als de ideale liga voor talentvolle voetballers die zich willen ontwikkelen en hun loopbaan vervolgens willen voortzetten bij kapitaalkrachtiger clubs”, zegt Paul Adriani van KPMG’s Sports Analytics Practice.

Adriani: "Naast de prestaties op het veld, wordt de waarde van de spelers ook bepaald door de duur van het contract dat zij nog bij hun huidige clubs hebben. Alle spelers hebben tenminste nog twee jaar te gaan. En dat heeft gevolgen voor hun marktwaarde. En ook hun leeftijd speelt een belangrijke rol. Alle spelers in de top 10 zijn de twintig net gepasseerd. En negen van de tien spelers zijn aanvaller. Over alle spelers op de ranglijst wordt dan ook inmiddels druk gespeculeerd.

De tweeëntwintigjarige Lautaro Martínez, die dit seizoen 16 doelpunten heeft gescoord in 31 wedstrijden, staat op het vizier van zowel Real Madrid als Barcelona. En Jadon Sancho is nadrukkelijk in beeld bij Manchester United, dat volgens ingewijden ook met Liverpool in de strijd is om Timo Werner van RB Leipzig. Ook het verblijf van de Marokkaanse rechtsback Achraf Hakimi bij Borussia Dortmund, die gehuurd is van Real Madrid, is onzeker.”

Langdurige blessures topspelers

Uit het onderzoek van KPMG blijkt dat de ranglijst van meest waardevolle voetballers nog steeds wordt aangevoerd door Kylian Mbappé. De Franse spits van Paris St. Germain is € 225 miljoen waard en zag het gat met de nummers twee en drie, Lionel Messi en Neymar Junior, alleen maar toenemen. De Argentijn en de Braziliaan zagen hun waarde met € 5 miljoen en € 10 miljoen afnemen en zijn nu allebei € 175 miljoen waard.

Adriani: “Recente blessures hebben ervoor gezorgd dat de marktwaarde van Eden Hazard is gedaald met bijna € 17 miljoen, waardoor de speler van Real Madrid nu een 8e plaats inneemt. Hetzelfde verhaal geldt min of meer voor Harry Kane van Tottenham Hotspur. Een langdurige blessure zorgde voor een waardeverlies van € 5 miljoen en een negende positie op de ranglijst. Ook Antoine Griezmann zag zijn waarde dalen, met meer dan € 6 miljoen, waardoor hij op een op de 11e plaats terecht is gekomen. Opvallend is dat slechts drie spelers in de top 10 hun waarde hebben zien toenemen. Jadon Sancho (7) met meer dan € 23 miljoen en het Liverpool-duo Sadio Mané (6) en Mo Salah (4) met € 11 miljoen respectievelijk € 5 miljoen.

De Nederlanders Virgil van Dijk (€ 115 miljoen) en Frenkie de Jong (€ 109 miljoen) vallen net buiten de ranglijst van tien meest waardevolle spelers. Opvallend is dat geen enkele Spaanse, Duitse of Italiaanse voetballer een prominente positie inneemt. De speler met de hoogste marktwaarde uit Duitsland is RB Leipzig's Timo Werner met een waarde van € 94 miljoen. De beste speler van Spanje is Rodri van Manchester City (€ 83 miljoen), de meest waardevolle speler in de Italiaanse competitie is de Braziliaan Jorginho (€ 67 miljoen).”

Neem contact op met Andy Bellm, (020) 656 7039.

Lees het onderzoek Player valuation update: Bundesliga – a talent incubator?

© 2020 KPMG N.V., registered with the trade register in the Netherlands under number 34153857, is a member firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International Cooperative ('KPMG International'), a Swiss entity. All rights reserved. KPMG International Cooperative ('KPMG International') is a Swiss entity. Member firms of the KPMG network of independent firms are affiliated with KPMG International. KPMG International provides no client services. No member firm has any authority to obligate or bind KPMG International or any other member firm vis-à-vis third parties, nor does KPMG International have any such authority to obligate or bind any member firm.

Neem contact met ons op

Wilt u een offerte van ons ontvangen?

loading image Offerteaanvraag (RFP)