KPMG: "Relatie financiële slagkracht en Europees succes voetbalclubs steeds prominenter"

Relatie financiële kracht en Europees succes is groot

Voor het eerst in de geschiedenis van de Champions League maken alleen clubs uit de vijf grootste competities van Europa deel uit van de laatste zestien, de knock-out fase van het Europees clubkampioenschap. In het afgelopen decennium kwam ieder jaar gemiddeld één op de vijf clubs in de knock-out fase van de Champions League uit één van de kleinere Europese competities.

Gerelateerde content

“Meer dan ooit maken de overgebleven clubs in de Champions League duidelijk hoe groot de relatie is tussen financiële kracht van de club en de resultaten op het veld”, zegt Paul Adriani van KPMG’s Sports Analytics Practice.

Adriani: “Met uitzondering van RB Leipzig en Atalanta, behoren alle overgebleven clubs bovendien tot de meest waardevolle voetbalclubs in Europa. De dominantie van de topclubs wordt nog eens in de hand gewerkt door de nieuwe verdeelsleutel die de UEFA sinds 2018 hanteert. De nieuwe, driejarige sleutel is erop gericht om de inkomsten gelijkmatiger te verdelen en daarmee de onderlinge concurrentie te verbeteren.

De totale financiële bijdragen aan de clubs zijn weliswaar aanzienlijk, maar de nieuwe berekening van de bijdrage die clubs krijgen valt vooral uit in het voordeel van de toch al gefortuneerde clubs.”

Topteams verzilveren meer

De nieuwe bijdrage van de UEFA aan clubs die deelnemen aan de Champions League bestaat uit een startbedrag, een bedrag gebaseerd op de prestaties in de eigen competitie, op de prestaties in de Champions League en op de inkomsten uit de televisierechten in de verschillende landen.

Adriani: “De vergoeding voor de prestaties in de Champions League laat de topclubs echter veel meer profiteren dan de kleinere clubs omdat de uitkering grotendeels wordt berekend op basis van de historische prestaties. Het ruimere budget van € 1,9 miljard per jaar, € 564 miljoen meer dan vorig seizoen, betekent dan ook dat topteams uiteindelijk meer kunnen verzilveren. Vooral omdat ze meer kans hebben om door te gaan naar de volgende ronde.

Een regelmatige deelname aan de Champions League is dan ook één van de beste manieren om de inkomsten en waarde van een club te verhogen. De enorme inkomsten uit Champions League-voetbal kunnen worden geïnvesteerd in betere spelers, waardoor een club herhaaldelijk hoog kan eindigen in de nationale competitie en deelname aan internationale wedstrijden verzekerd is.”

Shirtsponsoring

Adriani constateert dat deelname aan Europese toernooien ook van invloed is op andere inkomstenstromen, zoals wedstrijddagen en commerciële inkomsten. Adriani: “Een goed voorbeeld is het feit dat Fly Emirates de nieuwe shirtsponsor van Olympique Lyonnais wordt voor een bedrag van € 20 miljoen per jaar, drie keer zoveel als de huidige sponsor Hyundai.

En ondertussen verlaagt Fly Emirates volgend seizoen de sponsoring van AC Milan van € 17 miljoen naar € 14 miljoen. Een beslissing die vooral ingegeven is door de Europese prestaties van de clubs. Lyon heeft zich in de afgelopen vijf jaar vier keer gekwalificeerd voor de Champions League, terwijl Milaan sinds 2013 niet meer aan het toernooi deelneemt.”

Grote verschillen tussen laatste zestien

Uit een analyse van KPMG blijkt dat de relatie tussen de waarde van de teams en de prestaties op het veld steeds manifester wordt.

Adriani: “Alle clubs die bij de laatste zestien zitten vertegenwoordigen aanzienlijk hogere teamwaardes dan de ploegen die de eindfase niet gehaald hebben. Desalniettemin zien we tussen de teams die de knockout fase overleefd hebben grote verschillen in financiële macht. Vier clubs, Barcelona, ​​Manchester City, Liverpool en Real Madrid, beschikken over een team dat een waarde vertegenwoordigt van meer dan € 1 miljard. Bij een debutant als Atalanta is dit niet meer dan € 289 miljoen.

Met de groei van de bedragen die verdiend kunnen worden en de krimp van het aantal clubs dat steevast deel uitmaakt van de knockout-fase, zullen de verschillen tussen groot en minder groot en rijk en minder rijk alleen maar toenemen.”

Neem contact op met Andy Bellm, (020) 656 7039.

© 2020 KPMG N.V., registered with the trade register in the Netherlands under number 34153857, is a member firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International Cooperative ('KPMG International'), a Swiss entity. All rights reserved. KPMG International Cooperative ('KPMG International') is a Swiss entity. Member firms of the KPMG network of independent firms are affiliated with KPMG International. KPMG International provides no client services. No member firm has any authority to obligate or bind KPMG International or any other member firm vis-à-vis third parties, nor does KPMG International have any such authority to obligate or bind any member firm.

Neem contact met ons op

Wilt u een offerte van ons ontvangen?

loading image Offerteaanvraag (RFP)