Real Madrid meest waardevolle voetbalclub van Europa - KPMG Nederland

KPMG: "Real Madrid meest waardevolle voetbalclub van Europa"

Real Madrid meest waardevolle voetbalclub van Europa

Real Madrid is van alle Europese topclubs het meeste geld waard. De club zag zijn waarde het afgelopen seizoen toenemen tot €3,224 miljard. De Spaanse club passeert daarmee Manchester United, dat zijn waarde zag dalen tot €3,207 miljard. Bayern Munchen bezet een derde positie met een totale waarde van €2,696 miljard en Barcelona volgt met €2,676.

Gerelateerde content

Dit blijkt uit een analyse van KPMG naar de ondernemingswaarde die de 32 belangrijkste clubs in Europa vertegenwoordigen. Gezamenlijk zijn de 32 clubs € 35,6 miljard waard, een stijging van 9% ten opzichte van 2018. Toen bedroeg de totale waarde €32,5 miljard. Ajax bezet op de ranglijst een 27e positie met een waarde van €315 miljoen, een stijging van 12% vergeleken met 2018. "De totale waarde van Real Madrid komt voor het eerst boven €3 miljard uit", zegt Paul Adriani van KPMG's Sports Advisory Practice.

The European Elite 2019

Adriani: "De waardestijging van 10% is met name een gevolg van het prijzengeld dat de club de afgelopen drie jaar ontving door het winnen van de Champions League finales. Daarmee onderscheidt de club zich duidelijk van Manchester United. Deze successen waren ook van invloed op de commerciële inkomsten, zoals sponsoring en merchandising. Als gevolg hiervan zag Real Madrid de totale opbrengsten de afgelopen drie jaar met niet minder dan 29% toenemen. De totale waarde van zowel Manchester United als Barcelona nam dit jaar af, bij Manchester United met 1% en bij Barcelona met 4%. De nummer vier op de ranglijst, Bayern Munchen, zag de totale waarde met 6% groeien."

Stabielere groei dan beursbedrijven

De 32 clubs laten voor het derde achtereenvolgende jaar een waardegroei zien van 9%.

Adriani: "In de afgelopen drie jaar zelfs 35%. Als wij bijvoorbeeld kijken naar de STOXX Europa 50 Index, dan zien wij een daling van 13%. Een indicatie van de groei die het Europese voetbal op dit moment doormaakt. De clubs groeien meer en mee uit tot media- en entertainment bedrijven met een wereldwijde uitstraling, een ontwikkeling die garant staat voor stabiele en voorspelbare cashflow en investeerders en financiers dus betere waarborgen biedt.

Hoewel het Verenigd Koninkrijk dit jaar niet leidend is, is het Verenigd Koninkrijk met negen clubs vertegenwoordigd in de ranglijst. Een goed voor 43% van de totale waarde. Bovendien bestaat de top tien uit zes Britse clubs. Van deze clubs laat Liverpool van alle 32 zelfs de grootste toename in waarde zien in het afgelopen seizoen, 33%. En ook Tottenham Hotspur en Chelsea groeien met 31% en 26% meer dan gemiddeld in waarde. Overigens onderscheidt Tottenham zich vooral met zijn personeelskosten. Niet meer dan 39% van totale inkomsten wordt uitgeven aan de salarissen van spelers en het ondersteunende personeel. Bij Barcelona is dit 81%."

Tottenham Hotspur meest winstgevend

Uit de analyse van KPMG blijkt dat Tottenham Hotspur de meest winstgevende club in Europa is. De club uit Londen realiseerde in het afgelopen seizoen een ‘return on sales' van 36%.

Adriani: "De ROS geeft aan hoeveel winst uiteindelijk voor belastingen gemaakt wordt. Tottenham wordt gevold door Lazio Roma met 32% en Liverpool met 26%. Alle clubs gezamenlijk realiseerden het afgelopen seizoen € 641 miljoen winst voor belastingen, zo'n € 20 miljoen per club. Een stijging van 2% vergeleken met een seizoen eerder. Tottenham dankt zijn eerste positie vooral aan de manier waarop zij de kosten in hand houden, zoals het gevoerde salarisbeleid. Maar ook de deelname aan de Champions League en de inkomsten uit de verkoop van spelers verklaren de hoge positie. Alleen al aan transfers streek de club vorig jaar € 82 miljoen netto op. En Lazio zag de totale opbrengsten met bijna 30% toenemen, terwijl Liverpool € 139 miljoen incasseerde aan de verkoop van spelers.

De winstgevendheid van deze drie clubs staat in schril contrast tot bijvoorbeeld AS Roma, Galatasaray en AC Milan. De club uit Milaan scoort een return on sales van -57% en is hiermee het slechtste jongetje van de klas. De zeer lage notering heeft vooral te maken met het feit dat verwoede pogingen om de kwaliteit van het team op peil te brengen ertoe hebben geleid dat de salariskosten met 11% veel sneller gestegen zijn dan de totale inkomsten (+4%)."

Neem voor meer informatie contact op met Andy Bellm, (020) 656 7039.

Neem contact met ons op

Wilt u een offerte van ons ontvangen?

Offerteaanvraag (RFP)