Retailer moet inkoop NfR producten drastisch herzien - KPMG Nederland

KPMG: "Retailer moet inkoop van Not-for-Resale producten drastisch herzien"

Retailer moet inkoop NfR producten drastisch herzien

Retailers van levensmiddelen moeten de inkoop van indirecte producten drastisch herzien. Door Not-for-Resale producten zoals IT, logistiek, etalage-inrichting, verpakkingen en opslag- en factuursystemen anders in te kopen, kunnen bedrijven wereldwijd aanzienlijk besparen op de kosten van hun inkoop.

Gerelateerde content

KPMG: "Retailer moet inkoop van Not-for-Resale producten drastisch herzien"

"In een sector waar de concurrentie moordend is en de winstmarges klein zijn, is iedere besparing er één", zegt John Tros, partner bij KPMG en deskundige op het gebied van procurement.

Uit het KPMG onderzoek en toonaangevende projecten bij grote retailers blijkt dat retailers met een efficiëntere inkoop van Not-for-Resale producten (producten die niet aan klanten worden verkocht) veel kosten kunnen besparen. Door meer aandacht te besteden aan de inkoop van deze producten kunnen de inkoopkosten met 5,1% worden verlaagd en kan de winstmarge worden vergroot met 70 basispunten.

Tros: "In een sector met een gemiddelde winstmarge van 3%, is dit aanzienlijk. Het behalen van voordeel uit de efficiëntere inkoop van dit soort producten vraagt wel om forse inspanningen die soms twee jaar kunnen duren. Veel grote internationale spelers kunnen hier aanzienlijke voordelen van gaan plukken."

Steeds meer last van discounters

De grocery retailsector is volgens Tros wereldwijd één van de meest concurrerende branches met zeer smalle winstmarges en een onevenredige winstverdeling tussen de partijen in de leveranciersketen.

Tros: "De afgelopen tijd hebben de meeste bedrijven de druk op de marges als gevolg van wijzigingen in het consumentengedrag alleen maar zien toenemen. Consumenten schaffen in toenemende mate producten online aan. Bijna 20% van de producten wordt niet meer in de fysieke winkel gekocht en dat aandeel zal naar verwachting toenemen tot 27% in 2020. De beschikbaarheid van twee verkoopkanalen tegelijkertijd levert veel retailers extra uitdagingen en kosten op. En de snelle en kosteloze bezorging van producten die klanten verwachten zorgt voor extra druk op de retailer.

Consumenten zijn bovendien anders gaan kijken naar discounters; retailers die vooral op prijs concurreren. Discounters trekken steeds meer loyale klanten aan, waardoor retailers die veel service bieden, marktaandeel verliezen. Het gevolg hiervan is dat de gemiddelde winstmarge in de retailsector op dit moment niet meer dan 3% is.

Door de toenemende concurrentie van online shopping en discounters die door volumebundeling betere prijzen en kwaliteit kunnen realiseren vergeleken met private labels is het dan ook essentieel dat traditionele retailers hun winstmarges vergroten. Alleen op deze manier zijn zij in staat prijzenoorlogen te weerstaan, kunnen zij hun aandeelhouders tevreden houden en hebben zij de flexibiliteit om prijzen te verlagen en concurrerend te blijven."

Strategie voor NFR-inkoop ontbreekt

Tros constateert dat voor iedere retailer de kosten van de producten die zij inkopen tussen de 60% en 85% uitmaken van hun totale omzet. Tros: "En als gevolg van de globalisering van allerlei toeleveringsnetwerken, zoals IT, financiering en schoonmaak, neemt dat aandeel de laatste twintig jaar steeds verder toe. Inkoop biedt dan ook aanzienlijke mogelijkheden voor kostenreductie.

Niet voor niets heeft het onderwerp de aandacht van het management en wordt meer geld vrijgemaakt om de inkoopfunctie te professionaliseren. Want het verlagen van de inkoopkosten is een snellere en effectievere manier om de winstmarges te verbeteren dan het verhogen van de verkoopvolumes.

Op dit moment zien wij echter dat veel NFR-afdelingen een strategie en duidelijke verantwoordelijkheden missen. Vaak zijn de verantwoordelijkheden van medewerkers die zich bezig houden met de inkoop van NFR-producten of –services beperkter dan van medewerkers die Goods for Resale inkopen. Dat betekent dat bedrijven de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid voor de inkoop van indirecte producten veel duidelijker moeten beleggen in de organisatie.

NFR-afdelingen moeten verantwoordelijk zijn voor de inkoop van alle NFR-producten en -diensten die worden gebruikt door een winkel, inclusief bijvoorbeeld verpakkingen. Verpakkingen vormen bij veel retailers de grootste verborgen bron van NFR-kosten en zorgen ook voor de grootste milieubelasting. Het is dan ook van het grootste belang dat wereldwijde retailers de inkoop van dit NFR-product - ook met het oog op het milieu - kritischer gaan beschouwen."

Meer informatie

Lees het onderzoek Unlocking the potential of Not-for-Resale Procurement in Retail.

Neem contact op met Andy Bellm, (020) 656 7039.

Neem contact met ons op

Wilt u een offerte van ons ontvangen?

Offerteaanvraag (RFP)