• 1000

Sport Fund on pääomasijoitusrahasto, joka sijoittaa kolmen vuoden aikana yhteensä 18 urheilijaan. Kohderyhmänä on 16–22-vuotiaat kansainväliselle huipulle pyrkivät yksilöurheilijat, jotka omaavat merkittävän kehityspotentiaalin.

Tänään julkistettiin rahastoon valittu uusi urheilija: baseball-pelaaja Konsta Kurikka. 21-vuotias Kurikka vaihtoi reilu vuosi sitten lajia pesäpallosta baseballiin ja on yllättänyt lajiväen ympäri maailmaa nopealla kehityksellään.

— Sport Fund mahdollistaa minulle sen, että pääsen ulosmittaamaan kaiken potentiaalini baseball-syöttäjänä. Olen jo rahoittanut urani alkumetrejä oman yritykseni kautta ja tärkeän taloudellisen tuen lisäksi Sport Fund tuo taustalle lisää äärimmäisen arvokasta osaamista liiketoimintaan ja yritykseni kehittämiseen, Kurikka sanoo.

Kurikan kirkkaana tulevaisuuden tavoitteena on pelata pohjoisamerikkalaisessa baseball-sarjassa MLB:ssä. Yksi iso askel kohti unelmaa toteutuu tiistaina, kun Kurikka siirtyy pelaamaan kovatasoiseen Australian baseball-liigaan

— Pyrin modernina urheilijana rakentamaan tuloni monesta paikasta. Karkeasti jaettuna pelaamisen, yhteistyökumppaneiden ja nyt uutena palasena Sport Fundin avulla. Nyt olen siinä pisteessä, että yksittäinen vastoinkäyminen ei enää nosta tietä pystyyn, mikä on todella tärkeä juttu, Kurikka kertoo.

Urheilun rahoituksesta ammattimaisempaa

Sport Fundin ydintarkoituksena on tuoda yrittäjyyden malli myös urheilumaailmaan. Rahaston tavoitteena on parantaa nuorten urheilijoiden yhteiskunnallista asemaa ja tehdä huippu-urheilusta sitä kautta entistä houkuttelevampi uravaihtoehto.

— Urheilijoihin kannattaa sijoittaa monessakin mielessä. Urheilijariski muodostuu siitä, että ei tiedetä mitä tehdään. Silloin kun urheilija taustajoukkoineen tietää mitä tekee, niin riski on melko alhainen. Toisaalta ilman aikaisen vaiheen resurssipääomia, kansainväliset onnistumiset ovat vaikeampia. On mahtavaa auttaa rohkeita ja päämäärätietoisia urheilijoita, sekä olla yhdessä luomassa urheilijan yrittäjyyttä, Sport Fundin salkunhoitaja Jyrki Louhi kommentoi.

Sport Fundin urheilijayrittäjiä on nyt yhteensä kahdeksan. Tukiurheilijoiksi on aiemmin valittu alppihiihtäjät Erika Pykäläinen ja Rosa Pohjolainen, sulkapalloilija Joakim Oldorff, golfaaja Kerttu Hiltunen, yleisurheilija Jere Haapalainen, tennispelaaja Otso Martikainen sekä aitajuoksija Laura Loponen.

KPMG on rahaston pääyhteistyökumppani ja yhdessä Sport Fundin kanssa tuemme nuoria urheilijoita ja viemme urheilijayrittäjyyden sanomaa eteenpäin.

Jyrki Louhi
Sport Fund salkunhoitaja