• 1000

Sport Fund -pääomasijoitusrahastoon valittiin tänään mukaan kaksi uutta urheilijaa: golfari Kerttu Hiltunen ja yleisurheilija Jere Haapalainen.

Reilu kaksi vuotta sitten perustettu Sport Fund sijoittaa strategiansa mukaisesti nuoriin 16–22-vuotiaisiin, kansainväliselle huipulle pyrkiviin yksilöurheilijoihin. Urheilijayrittäjät saavat kukin merkittävän 100 000 euron kasvurahoituksen urheilutoimintansa kehittämiseen.

— Hienoa, että Sport Fund antaa minulle mahdollisuuden viedä urheilu-uraani eteenpäin yhä ammattimaisemmin ja niin, että menestys ei jää resursseista kiinni. Myös yrittäjyyspuoli kiinnostaa minua, ja odotan kovasti pääseväni oppimaan urheilijayrittäjyydestä lisää, Haapalainen kommentoi.

— Koen tärkeänä, että taloudellisen tuen lisäksi saamme lisäksi oppia yrittäjyyteen sekä tukea myös esimerkiksi henkiselle puolelle, Hiltunen kommentoi.

Sport Fundin urheilijayrittäjiä on nyt yhteensä viisi, sillä elokuussa 2021 julkistettiin rahaston kolme ensimmäistä urheilijaa, alppihiihtäjät Erika Pykäläinen ja Rosa Pohjolainen sekä sulkapalloilija Joakim Oldorff.

KPMG pääyhteistyökumppanina

Sport Fund -rahasto on suljettu pääomasijoitusrahasto, joka sijoittaa sijoittajajoukolta kerätyn 1,8 miljoonan euron pääoman yhteensä 18:aan urheilija osakeyhtiöön seuraavan kolmen vuoden aikana. Rahaston tavoitteena on edistää nuorten urheilijoiden yhteiskunnallista asemaa, luoda urheilusta entistä houkuttelevampi uravaihtoehto ja tukea urheilijoita aktiiviuran jälkeisessä työelämään siirtymisessä.

— Sport Fundin rooli on tarjota kasvurahoitusta ja hyvää hallintoa kansainväliselle huipulle pyrkiville urheilijoille. Kertulla ja Jerellä on paljon potentiaalia ja paloa huipulle. Nämä yrittäjäurheilijat sopivat erinomaisesti sijoitusstrategiaamme Erikan, Rosan ja Joakimin rinnalle. Jatkamme todella innoissamme hyvin alkanutta yhteistyötä urheilijoiden kanssa, kertoo Sport Fundin salkunhoitaja Jyrki Louhi.

KPMG toimii Sport Fundin pääyhteistyökumppanina ja rahasto on KPMG:lle vastuullisuuden näkökulmasta erittäin tärkeä ja ainutlaatuinen yhteistyökumppanuus.

— Olemme kumppanina erittäin ylpeitä tästä innovatiivisesta työstä. KPMG:n näkökulmasta Sport Fund on toteuttanut erinomaisesti työtä Urheilijayrittäjien kanssa. Tällainen muutostyö vauhdittaa urheiluammattilaisuuden kehittymistä Suomessa.  On meille hyvin luonnollinen vaihtoehto tukea tätä hanketta, kommentoi Kimmo Antonen, KPMG:n toimitusjohtaja.

Jyrki Louhi
Sport Fund Management