Kriisi pakottaa yritykset maailmanhistorian suurimpiin teknologiainvestointeihin

Kriisi pakottaa yritykset teknologiainvestointeihin

Yritykset käyttivät ylimääräiset 15 miljardia dollaria teknologiaan pandemian ensimmäisen aallon aikana, selviää Harvey Nash/KPMG CIO Survey -tutkimuksesta.

Janne Vesa

Head of IT Advisory

KPMG Suomi

Sähköposti

Aiheeseen liittyvää sisältöä

CIO Survey 2020

Yritykset käyttivät viikossa noin 15 miljardia dollaria ylimääräistä teknologiaan turvallisen etätyöskentelyn mahdollistamiseksi pandemian ensimmäisen aallon aikana, 2020 Harvey Nash/KPMG CIO Survey -tutkimuksen mukaan. Globaalin kriisin käynnistyttyä maailman IT-johtajat käyttivät yli vuotuisen budjettinousun verran vain kolmessa kuukaudessa – yksi maailmanhistorian merkittävimmistä teknologiainvestointien piikeistä.

Tietoturvaosaaminen organisaatioiden agendalla

Tutkimuksessa analysoitiin vastauksia organisaatioilta, joiden yhteenlaskettu teknologiankulutus oli yli 250 miljardia dollaria. Huolimatta tästä valtavasta menojen kasvusta ja investoinneista turvallisuuteen sekä yksityisyyteen, yli neljä kymmenestä (41 %) IT-johtajasta kertoo, että heidän yrityksessään on ollut enemmän kyberhyökkäyksiä. Yli kolme neljäsosaa näistä hyökkäyksistä johtui tietojenkalastelusta (83 %) ja lähes kaksi kolmasosaa haittaohjelmista (62 %), mikä viittaa siihen, että massiivinen siirtyminen etätyöhön on lisännyt työntekijöihin kohdistuvia tietoturvariskejä.

Organisaatiot ovatkin nyt pyrkineet löytämään ammattitaitoisia tietoturvaosaajia ​​tukemaan tätä historiallista siirtymistä etätyöhön - ja tutkimuksen mukaan tietoturvallisuus on nyt kysytyin teknologiaosaaminen. Ensimmäistä kertaa tietoturvaosaaminen on noussut kärkeen tärkeimpien teknologiataitojen listalla.

—   Näimme selkeän piikin haittaohjelmaliikenteen määrässä, kun keväällä siirryttiin laajasti etätöihin. Tämä on luonnollisesti kasvattanut tarpeen panostaa ammattitaitoisiin tietoturvaosaajiin sekä tehokkaamman tietoturvavalvonnan kehittämiseen. Myös henkilöstön tietoturvatietoisuuden lisääminen on erilaisen tietojenkalastelujen ja toimitusjohtajahuijausten yleistymisen myötä kasvanut. Nyt on selkeä tarve jatkuvalle, entistä kohdistetummalle tietoturvan mikrokoulutukselle, kommentoi Mika Iivari, KPMG:n tieturvapalvelujen vetäjä.

Teknologiainvestoinnit

Vaikka teknologiamenot ovat kasvaneet dramaattisesti pandemian aikana, jatko on epävarmaa. Ennen pandemiaa yli puolet (51 %) IT-johtajista odotti budjetin nousua seuraavien 12 kuukauden aikana, mutta pandemian aikana tämä määrä laski 43 %:iin. Tarvetta investointeihin edelleen on, mutta toisaalta yritysten paine tehostaa toimintaa saattaa leikata myös IT- ja teknologia investointeja.

—   Tähän odottamattomaan ja suunnittelemattomaan teknologiainvestointien nousuun on liittynyt myös massiivisia muutoksia organisaatioiden toiminnassa - viimeisten kuuden kuukauden aikana on tapahtunut enemmän organisaatiomuutoksia kuin olemme nähneet viimeisten kymmenen vuoden aikana. Menestys riippuu suurelta osin siitä, miten organisaatiot käsittelevät kulttuuriaan ja ovat tekemisissä ihmisten kanssa. Maailmassa, jossa sijainti on hajonnut, jossa toimisto on nyt keittiön pöydän äärellä, on yli 80 % IT-johtajista huolissaan tiiminsä mielenterveydestä ja samalla kokevat tarvetta tukea heitä pandemian aikana ja sen jälkeen kertoo Bev White, CEO of Harvey Nash Group.

—   Uuden todellisuuden tietotekniikkaa muokkaavat kullekin sektorille, sijainnille ja yritykselle ominaiset talouden elpymisen mallit. Vaikka jokainen tietohallintojohtaja reagoi näihin voimiin eri tavoin, yksi asia pysyy johdonmukaisena; on kiireellistä toimia nopeasti ja päättäväisesti. Teknologia ei ole koskaan ollut tärkeämpää organisaatioiden selviytymiskyvylle ja menestymiselle, kommentoi Janne Vesa, KPMG:n IT-neuvontapalvelujen vetäjä.

Suurimmat voittajat digitaalisessa muutoksessa

Lähes puolet (47 %) IT-johtajista kokee, että pandemia on nopeuttanut pysyvästi digitaalista muutosta ja uuden tekniikan (tekoäly, ML, lohkoketju ja automaatio) käyttöönottoa.

Pienimuotoisia tekoälyn ja koneoppimisen toteutuksia nähtiin pandemian alussa 21 % yrityksistä ja nyt 24 % yrityksistä, mikä on merkittävä nousu vain muutamassa kuukaudessa.

Marketplace Software as a Service (SaaS) - Tämä tuoteryhmä on suurin voittaja vuoteen 2019 verrattuna. Laajamittaiset toteutukset yli kolminkertaistuivat vuoden aikana 7 prosentista 23 prosenttiin.

Etätyö on täällä jäädäkseen

IT-johtajista 86 % muutti merkittävän osan työvoimastaan ​​etätyöhön pandemian alusta ja 43 % odottaa, että yli puolet työntekijöistä työskentelee kotoa myös pandemian jälkeen.

Etätyön tuloksena 70 % IT-johtajista raportoi lisääntyneestä yhteistyöstä liiketoiminta- ja teknologiatiimien välillä ja yli puolet sanoi, että se on luonut vahvan yhteenkuuluvuuden kulttuurin teknologiatiimeissä.

Työnsijainti ja etätyö on noussut yhdeksi viiden tärkeimmän teknologiataitojen sitouttamiseksi ja säilyttämiseksi pandemian aikana ja sen jälkeen.

—   Myös Suomessa etätyö on lisääntynyt. Suomalaisten organisaatioiden valmiudet etätöihin ovat olleet hyvät ja muutos on tapahtunut melko helposti. Näyttää todennäköiseltä, että siirtymä etätyöhön on pysyvä. Toimistojen tarve ei tule nousemaan koronaa edeltävälle tasolle, arvioi Janne Vesa.

Kuinka voimme auttaa?

Autamme teitä digitalisointihankkeissa ja teknologiavetoisten muutosprojektien toteuttamisessa. Varmistamme, että muutokset toteutetaan tehokkaasti ja turvallisesti. Riippumattomana toimijana olemme vahva kumppani IT-palveluhankintojen suunnittelussa, toteuttamisessa ja kehittämisessä. Lue lisää.

Taustaa: Harvey Nash / KPMG CIO Survey 2020

Vuoden 2020 Harvey Nash / KPMG CIO Survey on vastaajamäärältään maailman suurin IT-johtajille suunnattu tutkimus, johon osallistui yli 4200 tietohallinto- ja teknologiajohtajaa 83 maassa. Tutkimus toteutettiin 22. kerran, tänä vuonna poikkeuksellisesti kahdessa jaksossa - yksi ennen pandemiaa joulukuussa 2019 ja toinen pandemian aikana kesä-elokuussa 2020.

Lue Executive Summary (PDF 50.2 KB)

Katso CIO Survey Infographic (PDF 172 KB)

Lue KPMG Special Report (PDF 109.8 KB)

© 2021 KPMG Oy Ab, a Finnish limited liability company and a member firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International Cooperative (“KPMG International”), a Swiss entity. All rights reserved.

Kuinka KPMG voi auttaa?

loading image Jätä tarjouspyyntö