Mestarien Liiga kerää televisiointioikeuksilla miljoonia

Mestarien Liiga tienaa televisiointioikeuksilla

Euroopan huippujalkapalloseurat kasvattavat liikevaihtoa televisiointioikeuksilla.

Aiheeseen liittyvää sisältöä

Euroopan huippujalkapalloseurat jatkavat liikevaihdon kasvattamista. Tähän on vaikuttanut pääasiassa Euroopan jalkapalloliitto UEFA:n jakamat palkkiot ja televisiointioikeudet, jotka ovat mahdollistaneet suuremmat tulot. KPMG:n Football Benchmark -teettämässä The European Champions Report 2020 -raportissa vertaillaan Euroopan kahdeksaa nimekkäintä liigaseuraa Ajax, Barcelona, Bayern Munchen, Benfica, Galatasaray, Juventus, Manchester City ja Paris Saint-Germain.

Tärkeimmät päätelmät

• Barcelonan on mahdollista saavuttaa korkeimmat tulot kaikista kahdeksasta seurasta, ennätykselliset 839,5 miljoonaa euroa. Perässä tulevat Paris Saint-Germain, Bayern Munchen ja Manchester City
  • Kovimman kasvun liiketoiminnan tuotossa teki Ajax (+117 %) ja toiseksi tuli Benfica (+36 %)
  • Pääasiallisena liikevaihdon kasvun lähteenä ovat olleet korkeammat televisiointioikeuksien tulot, pois lukien Juventus. Juventuksen edellisellä kaudella liiketoiminnan tuottojen kasvun pääasiallisena lähteenä olivat mainostulot
  • Kaikki joukkueet kirjasivat voittoa verojen jälkeen, mutta tästä oli jälleen poikkeuksena Juventus. Syynä tähän olivat kasvaneet pelaajakustannukset, erityisesti Cristiano Ronaldon hankkiminen
  • Kaikki mestarijoukkueet pystyivät pitämään henkilöstökustannukset alle ylärajan, joka on 70 % liiketoiminnan kokonaistuotoista. UEFA monitoroi tätä suhdetta

Kaikki kahdeksan mestarijoukkuetta onnistuivat myös lisäämään liiketoiminnan kokonaistuottoja. Barcelona oli niin sanottu ”mestareiden mestari” huikealla 839.5 miljoonan euron liikevaihdollaan. Tässä suhteessa Barcelona kykeni myös ohittamaan historialliset kilpakumppaninsa, Real Madridin ja Manchester Unitedin, jotka eivät päässeet tälle listalle. Paris Saint-Germain onnistui tulemaan toiseksi 636 miljoonan euron kokonaistuloilla (17 % vuosittainen kasvu), Ajax puolestaan onnistui kasvattamaa liikevaihtoaan 117 % johtuen erinomaisesta menestyksestä UEFA Mestareiden liigassa.

Kansainvälinen jalkapallo kasvaa ja kannattavuus paranee

Televisiointioikeuksien tulojen kasvun taustalla on tuottoisampi UEFA Mestareiden Liigan jakelusykli, joka aloitettiin kaudella 2018/2019. Kolmen vuoden sykli, jonka kokonaisarvo on yhteensä 1.976 miljardia euroa vuosittain (564 miljoonaa euroa vuosittain enemmän kuin aiemmassa syklissä), on ollut avaintekijä kaikkien kahdeksan mestarijoukkueen kasvussa. Esimerkiksi Bayern Munchen keräsi enemmän tuottoja UEFA:lta verrattuna viime vuoteen siitä huolimatta, että joukkue pelasi vähemmän otteluita johtuen aiemmasta karsinnasta. Manchester City tienasi noin 35 miljoonaa euroa enemmän, vaikka sijoittui samoin kuin viime vuonna. Ajaxin huikea kausi tuotti joukkueelle 78 miljoonaa euroa tuloja UEFA:lta ja hyvä sijoitus oli pääsyynä kokonaistuottojen tuplaamisessa.

― Kansainvälinen jalkapallo kasvaa ja kannattavuus paranee parhaimpien seurojen osalta. Suurimpana tekijänä on televisioinnin ja muun näytettävyyden arvon nousu. FC Barcelona lähestyy jo miljardin liikevaihtoa. Verojen jälkeinen voitto tulee näkymään entistä kovempana kasvuna tulevaisuudessa. Voidaan sanoa, että urheiluliiketoiminta on hyvin kasvava toimiala maailmassa, jota jalkapallo vetää eteenpäin, toteaa Jyrki Louhi, KPMG Suomen Head of Sports.

Mielenkiintoista on, että viidellä mestariseuralla kahdeksasta, suurin osa kokonaistuloista muodostuu televisiointioikeuksista, kun vastaavasti edeltävällä kaudella samanlainen tilanne oli ainoastaan kahdessa seurassa. Kolmessa mestariseurassa mainostulojen osuus oli suurin ja vastaavasti viime kaudella näin oli kuuden joukkueen kohdalla. Joukkueet, joiden tuloista suurin osa koostui mainostuloista, olivat Barcelona, Bayern Munchen ja Paris Saint-Germain. Huomionarvoista on, että ainoastaan nämä kolme joukkuetta onnistuivat keräämään yli 300 miljoonaa euroa mainostuloja.

Neljällä joukkueella henkilöstökustannukset ovat kasvaneet hieman suhteessa kokonaistuottoihin, pysyen kuitenkin 70 % rajassa. Eritoten Barcelona onnistui laskemaan suhdelukuaan 81 %:sta 69 %:iin vain yhdessä kaudessa, huolimatta siitä, että joukkueella on kaikista jalkapallojoukkueista suurimmat henkilöstökustannukset.

Jokainen joukkue onnistui kuitenkin tekemään tuottoa verojen jälkeen, Juventuksen ollessa ainoa poikkeus. Tappiot nousivat 20.7 miljoonalla eurolla kasvaneiden henkilöstökulujen vuoksi. Joukkue teki merkittäviä panostuksia pelaajainvestointeihin, erityisesti Cristiano Ronaldoon. Kahdeksan mestarijoukkueen keskimääräinen pelaajien yhteenlaskettu arvo on 745 miljoonaa euroa, kun taas Barcelonan ja Manchester Cityn pelaajat ovat arvoltaan noin kymmenkertaiset verrattuna Galatasaray SK:hon.

Lue koko tutkimus täältä: footballbenchmark.com

Jyrki Louhi
Head of Sport, KPMG Oy Ab
Sport Fund Management, COO
Puh. 0400 662 158
jyrki.louhi(at)kpmg.fi

© 2020 KPMG Oy Ab, a Finnish limited liability company and a member firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International Cooperative (“KPMG International”), a Swiss entity. All rights reserved.

Kuinka KPMG voi auttaa?

loading image Jätä tarjouspyyntö