Global Automotive Executive Survey

Globaalit autotoimialan muutokset tulevat vaikuttamaan Suomen autokauppaan merkittävästi. Autoliikkeiden määrä vähenee, kuluttajat siirtyvät nettiin ja asiakaskokemus tulee olemaan yhä kriittisempi osa ostopäätöstä. Lisäksi oman auton hankkimiselle tulee jatkuvasti myös uusia vaihtoehtoja.

Anders Hahnsson

Advisory Director

KPMG Suomi

Lähetä viesti

Aiheeseen liittyvää sisältöä

KPMG:n kansainvälisen Global Automotive Executive Survey (GAES) -tutkimuksen mukaan autoteollisuuden päättäjät ymmärtävät toimialan murroksen välittömyyden, mutta eivät usko sen vaikuttavan negatiivisesti yritysten kannattavuuteen tulevaisuudessa. KPMG varoittaa, että kannattavuus tulee laskemaan, mikäli muutoksiin ei reagoida asianmukaisesti.

Tutkimuksen mukaan autoala tulee muuttumaan entistä palvelu- ja asiakaskeskeisemmäksi tulevaisuudessa. Mobiliteetti- ja logistiikkaekosysteemien integroituessa tiiviimmin toisiinsa uusien liiketoimintamallien ja alan toimijoiden välisen yhteistyön merkitys kasvaa: teknologiajättien siirtyminen kovaa vauhtia autoalalle tarkoittaa, etteivät perinteiset toimijat kykene hallitsemaan koko asiakkaan arvoketjua yksin.

— Tällä hetkellä kolme neljästä haluaa hankkia autonsa autokaupasta, mutta ennen pitkää kuluttaja tulee siirtymään autoliikkeestä nettiin. Lisäksi auton hankintaa harkitaan tarveperusteisesti etenkin kaupungeissa, missä autoa ei välttämättä haluta itse omistaa, toteaa Suomen KPMG:n Industrial Manufacturing -sektorista vastaava Anders Hahnsson.

Tutkimuksessa korostui, että asiakkaan ymmärtäminen tulee asettaa prioriteetiksi ja asiakkaiden erilaiset tarpeet, toiveet ja vaatimukset tulee osata huomioida. Hahnsson näkee asiakaskeskeisyyden kriittisenä haasteena myös Suomen autokauppiaille.

—  On ennustettu, että autokaupat muuttuvat kännykkäkauppojen näköisiksi – nappia painamalla saadaan esittelijä paikalle, toisella tiskillä voi keskustella auton varustelusta tai saada neuvoa auton rahoituksesta. Miten eri autoliikkeet lähtevät mukaan tähän muutokseen, tulee olemaan ratkaisevaa heidän menestymisensä kannalta.

—  Autonvalmistajat ja -maahantuojat haluavat ottaa haltuunsa myös käytettyjen autojen myynnin päästäkseen käsiksi auton ensimmäisen myynnin jälkeisiin tuottoihin. Itsenäisille autoliikkeille tämä tarkoittaa kiristyvää kilpailua. Se yleensä pärjää, jolla on yhteys asiakkaaseen, joten tästä Suomen autokauppiaidenkin tulisi pitää kiinni, Hahnsson jatkaa.

Anders Hahnsson

anders.hahnsson@kpmg.fi